"Jalan dakwah hanya satu. Jalan inilah yang dilalui oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabat baginda. Demikian juga kita dan para pendokong dakwah, sama-sama melaluinya berpandukan taufik dari Allah s.w.t. Kita dan mereka melaluinya berbekalkan iman, amal, mahabbah (kasih sayang) dan ukhuwwah (persaudaraan). Rasulullah s.a.w. menyeru mereka kepada iman dan amal, kemudian menyatupadukan hati-hati mereka di atas dasar mahabbah dan ukhuwwah. Berpadulah kekuatan iman, kekuatan akidah dan kekuatan kesatuan. Jadilah jamaah mereka jamaah yang ideal sebagai model. Kalimahnya mesti lahir dan dakwahnya pasti menang walaupun ditentang oleh seluruh penghuni muka bumi ini." [Syeikh Mustafa Masyhur]

Followers

Sunday, June 12, 2011

Tujuh Perempuan Bertanya, Seorang Lelaki Menjawab


Kaum feminin cakap “susah jadi wanita”, mereka telah digoda dan diperdaya oleh syaitan dan hawa nafsunya sendiri, seperti yang kita lihat dialog dibawah, bagaikan mempersoalkan ketentuan Allah terhadap mereka. Dengan kata lain yang agak kasar, Allah berat sebelah pada kaum wanita.

Keluhan remaja perempuan A:
“Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini. Apasal laki-laki mudah saja. Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya lagi banyak.”

Keluhan isteri A:
“Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami kita, padahal suami kita nak keluar kemana-mana pun tak bagitau kita takpe pulak.”

Keluhan remaja perempuan B:
“Jika kita ikut faraid dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sedikit berbanding harta yang anak lelaki dapat. Kami mahu keadilan!”

Keluhan isteri B:
“Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak. Suami kita rileks saja? Masa buat anak carilah kita, masa nak beranak kita tanggung sendiri!”

Keluhan isteri C:
“Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami, tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum hawa?”

Keluhan isteri D:
“Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak bolek ceraikan suaminya? Kenapa?”

Keluhan remaja perempuan C:
“Wanita takleh nak beribadat macam lelaki, sebab bila kita ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat perempuan ni suka ke tak solat dan puasa?”.
Dan kemudian datanglah pertubuhan dan organisasi yang membela kaum wanita, dan menuntut hak samarata antara gender, mengekploitasi fahaman wanita yang terjejas akidahnya dek kerana disogok pertanyaan. Kaum lelaki pula cakap, “Ah, mujur aku ni lelaki!”
Tunggu..! Istigfarlah pada wanita yang ada perasaan seperti di atas. Mujur ada seorang lelaki yang bukanlah seorang ustaz namun amat yakin bahawa Allah itu Maha Adil. Dia tidak mampu menuturkan sabda Rasulullah s.a.w dan petikan dari ayat Al-Quran, namun dengan keimanan dan ilmu sedikit yang dia ada ,diolah sebaiknya untuk menjawab soalan-soalan melampau itu.

Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan A:
“Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik. Awak ada emas dan permata, adakah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu lalang atau disimpan dirumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu? Ok, jika awak letakkan perhiasan tadi dikalangan orang, agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi? Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut tapi awak? Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan! Awak tak mungkin akan terangsang nafsu tengok saya hanya berseluar pendek ke lutut kan? Tapi kalau sebaliknya, jangankan saya, tapi tok imam pun akan tercabut serbannya jika tengok awak pakai hanya seluar pendek!”

Lelaki beriman menjawab keluhan isteri A:
“Ok, isteri perlu taat pada suami. Jadi, lelaki apa? Suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun dia sudah berkeluarga. Isteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami. Kenapa awak perlu taat pada suami? Kerana suami kalian lah yang menanggung dosa yang kalian lakukan!”

Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan B:

“Betul ke wanita menerima warisan pusaka lagi sedikit daripada lelaki? Tapi kan, harta itu memang hak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu. Shh.. jangan kongsi dengan sape-sape walaupun suami. Tak kesian pada lelaki ke, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak-anaknya. Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis, tak merasa lah jawabnya!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri B:
“Tahniah la sebab awak dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali awak begitu, wanita itu didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat! Beruntungnya awak! Andaikan awak meninggal pula masa beranak tu, percayalah… itu mati syahid dan ganjarannya syurga. Ya, syurga menanti awak malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua! Sebab tu tak ramai orang wanita meninggal masa melahirkan !”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri C:
“Akhirat nanti, saya dan lelaki lain didunia ini akan diminta bertanggungjawab keatas empat jenis wanita. Siapa? Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu maksudnya? Awak nanti di akhirat, awak akan dibantu oleh empat lelaki! Siapa mereka? Mereka ialah suami, ayah, adik atau abang malah anak lelaki awak!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan remaja perempuan C:

“Nak beribadat macam lelaki? Ingat mudah ke nak dapat syurga? Sedarlah, awak sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang awak sukai. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara. Apa itu? Solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan tahu apa satu lagi? Taat pada suami awak. Itu saja asasnya!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri D:
“Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Awak, seorang wanita jika taat akan suaminya,dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, maka awak akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata!”

Lelaki beriman bertanya:
“Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu, wahai kaum hawa?”

Namun, wanita-wanita tadi menangis dan salah seorangnya berkata;
“MasyaAllah, sayangnya Allah pada wanita, namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki!”

Demikianlah dialog wanita-wanita yang curiga itu dengan seorang lelaki biasa namun beriman.
Musuh Islam tidak akan berhenti melakukan segala upaya, sampai kita ikut dan tunduk kepada cara-cara dan peraturan yang dipromosikan dan diperjuangkan mereka.

Allah, yang menciptakan kita, maka sudah pasti Dia yang Maha Tahu pada manusia, sehingga segala hukumNya malah peraturanNya, tentulah yang terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.

Wahai lelaki, jagalah isterimu kerana dia perhiasan, pakaian dan ladangmu, sebagaimana Rasulullah s.a.w pernah mengajarkan agar kaum lelaki berbuat baik selalu (lembut) terhadap isteri anda sekalian.
Berbahagialah wahai para muslimah. Tunaikan dan menegakkan agamamu, nescaya syurga menanti...

Sunday, May 8, 2011

Selamat Hari Ibu





Khas buat bonda tersayang...

Ingatlah,..

Sesungguhnya...

Anakmu sentiasa mendoakanmu...

Anakmu sentiasa menyayangimu...

Anakmu sentiasa merinduimu...

Bonda...

Doakan kejayaan anakmu...

Doakan kebahagiaan anakmu...

Kasihkanlah anakmu ini...

"::::: Selamat
Hari Ibu :::::"

"::::: Selamat Hari Ibu :::::"

"::::: Selamat Hari Ibu :::::"




Raza4u.com Get -Graphics

Tuesday, May 3, 2011

Kenyataan Media Tok Guru Nik Aziz Tentang Kematian Osama Laden

Bismillah

Alhamdulillah...masih lagi dalam mood yang baik dan mempunyai masa untuk berkongsi sesuatu yang sangat 'HOT' buat masa ni...

Apa lagi kalau bukan isu kematian Osama Laden..!!!

Jom kita tengok apa pandangan seorang ulama' tentang isu ini...

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/228530_10150167842393046_215868293045_6486595_7660015_n.jpg

"Jika benarlah Osama bin Laden benar-benar telah dibunuh oleh tentera Amerika Syarikat seperti yang diumumkan oleh Presiden Barrack Obama semalam, maka saya sebagai seorang Islam mendoakan rahmat dan keampunan Allah SWT untuk Osama bin Laden yang merupakan saudara saya di dalam Islam"

Inilah yang dituntut oleh Islam sewaktu menerima berita kematian saudara seagamanya. Sebesar manapun kesalahan seorang muslim, jika ia mati dalam keadaan agamanya Islam, keampunan terhadapnya harus dipohon oleh saudara muslim yang lain.

Adapun keterlibatan Osama bin Laden dengan keganasan, saya serahkan kepada Allah SWT kerana ia masih belum terbukti melainkan melalui propaganda yang dipelopori oleh Amerika Syarikat. Jika benar beliau terlibat dengan kegananasan, sudah tentu saya tidak menyokong keganasan tersebut. Bagaimanapun keterlibatan Osama dengan keganasan masih lagi merupakan berita samar yang tidak dapat disahkan, namun keterlibatan Amerika Syarikat sendiri dalam keganasan sudah terbukti.

Ini jelas dengan serangan terhadap Afghanistan dan Iraq yang menghancurkan kedua-dua negara ini dengan tujuan mencari senjata pemusnah yang tidak dapat dijumpai sehingga ke hari ini. Apa pula tindakan Amerika Syarikat terhadap Israel yang terang-terang melakukan keganasan di bumi Palestin ? Bukan sahaja tidak bertindak, bahkan Amerikalah yang kuat menyokong Israel. Justeru, jika Osama dianggap sebagai pengganas, maka Israel lebih patut disebut sebagai ganas dan penyokongnya Amerika Syarikat juga tidak boleh lari dari digelar sebagai ganas.

Inilah yang saya tegaskan kepada Duta Besar Amerika Syarikat yang datang ke pejabat saya pada 28 April 2011 yang lepas, bahawa sepasang selipar pun tidak boleh dirampas dari tuannya yang berhak, apatah lagi sebuah negeri yang berdaulat seperti Palestin, lebih-lebih lagi tidak berhak untuk dirampas oleh Israel.

Adapun mereka yang berkata bahawa dunia lebih selamat dengan kematian Osama, saya anggap kenyataan tersebut sebagai tidak cermat dan hanya bertujuan menampakkan diri sebagai penyokong Amerika.

Jika dunia lebih selamat dengan kematian Osama, adakah dunia juga lebih selamat dengan kewujudan Amerika?

Sekian, wassalam.

TUAN GURU DATO’ BENTARA SETIA NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT,

Menteri Besar Kelantan.

Bertarikh : 30 Jamadil Awal 1432H bersamaan 3 Mei 2011M

Dipetik daripada http://terkinidunia.com

Sunday, May 1, 2011

Tips untuk bersangka baik sesama insan

Bismillah

Alhamdulillah, Allah telah memberi kelapangan dan kesempatan untuk ana menulis walaupun hari ni merupakan hari pekerja. Hari ni sepatutnya kebanyakan orang berehat panjang bersama keluarga dan lain-lain. Pada saat ana menulis ini, ana sedang berada di rumah seorang cikgu PLKN ana dulu (nme glamournye Sis Sally) kat Nilai, Negeri Sembilan.

Tips ini telah diberikan oleh Syeikh Abdul Kadir Jailani. Moga selepas membaca tips ini, hati kite lebih tenang dan bersedia untuk bersangka baik dengan semua orang....InsyaAllah...


1. Jika engkau bertemu dengan seseorang,maka yakinilah bahawa dia lebih baik daripadamu. Ucapkanlah dalam hatimu : “ Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih mulia.”

2. Jika bertemu anak kecil maka ucapkanlah dalam hatimu : “ Anak ini belum bermaksiat kepada Allah sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku.”

3. Jika bertemu orang tua maka ucapkanlah dalam hatimu: “ Dia telah beribadah pada Allah jauh lebih lama dariku. Tentu dia lebih baik dariku.”

4. Jika bertemu dengan seorang yang berilmu maka ucapkanlah dalam hatimu: “Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan ku peroleh mencapai kedudukan yang tak pernah ku capai mengetahui apa yang tak pernah aku ketahui dan mengamalkannya. Tentu dia lebih baik dariku.”

5. Jika bertemu orang yang jahil maka ucapkanlah dalam hatimu: “ Orang ini bermaksiat pada Allah kerana dia jahil (tidak tahu)sedangkan aku bermaksiat pada Allah padahal aku mengetahui akibatnya. Aku tidak tahu bagaimana akhirnya umurku dan umurnya kelak. Tentu dia lebih baik dariku.”

6. Jika bertemu orang kafir maka ucapkanlah dalam hatimu: “Aku tidak tahu bagaimana keadaanya kelak mungkin di akhir usia dia memeluk Islam dan beramal soleh dan mungkin boleh jadi pada akhir usiaku kufur dan berbuat buruk. Tentu dia jauh lebih baik dariku.

Firman Allah s.w.t :

" Wahai orang-orang yang beriman! jauhilah dari banyak prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah ada di antara kamu yang menggunjing sebahagian yang lain. Apakah ada di anatara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? tentu kamu merasa jijik. Dan bertakwalah kepada Allah, sungguh DIA menerima taubat, Maha penyayang." (49 :12)

...Klik pada gambar untuk paparan yang lebih besar...

Monday, April 25, 2011

Maksiat meningkat nikmat disekat!

Bismillah


Kehidupan di dunia yang sementara ini perlu kepada kesabaran dalam menempuh segala pancaroba dan ujian daripada Allah. Setiap bala dan ujian ada hikmahnya yang tersendiri dalam menyedarkan hakikat diri betapa lemahnya kita sebagai hamba Allah yang sentiasa bergantung harap kepada Allah dalam semua perkara. Kadang-kadang ujian yang datang akibat daripada perbuatan kita sendiri yang bertindak menderhaka kepada Allah walau pun nikmat yang dianugerahkan begitu banyak tidak terkira.



Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah daripada Abdullah ibnu Umar:


يَا مَعْشَرَ المُهَاجِرِيْنَ خَمْسٌ إِذَا ابْتَلَيْتُمْ بِهِنَّ وَأَعُوْذُبِاللهِ أَنْ تُدْرِكُوْهُنَّ لَمْ تَظْهَرِ الفَاحِشَةُ فِي قَوْمٍ قَطُّ حَتَّى يُعْلِنُوْا ِبهَا إِلا فَشَا فِيْهِمُ الطَّاعُوْنُ وَالأوْجَاعُ الَّتِى لَمْ تَكُنْ مَضَتْ ِفى أَسْلافِهِمُ الَّذِيْنَ مَضُوْا, وَلَمْ يَنْقُصُوْا المِكْيَالَ وَالِمْيزَانَ إِلا أُخِذُوْا بِالسِّنِيْنَ وَشِدَّةِ المُؤْنَةِ وَجَوْرِ السُّلْطَانِ عَلَيْهِمْ, وَلَمْ يَمْنَعُوْا زَكَاةَ أَمْوَالِهِمْ إِلا مُنِعُوْا القَطْرَ مِنَ السَّمَآءِ وَلَوْ لا البَهَائِمُ لَمْ يُمْطَرُوْا, وَلَمْ يَنْقُضُوْا عَهْدَ اللهِ وَعَهْدَ رَسُوْلِ اللهِ إِلا سَلَّطَ اللهُ عَلَيْهِمْ عَدُوًّا مِنْ غَيْرِهِمْ فَأَخَذُوْا بَعْضَ مَا فِى أَيْدِيْهِمْ, وَمَالَمْ تَحْكُمْ أَئِمَّتُهُمْ بِكِتَابِ اللهِ وَيَتَخَيَّرُوْا ِمماَّ أَنْزَلَ اللهُ إِلا جَعَلَ اللهُ بَأْسَهُمْ بَيْنَهُمْ


Maksudnya : Wahai kaum Muhajirin! Ada 5 perkara di mana jika telah menimpa kamu maka tiada lagi kebaikan bagi kamu. Dan aku berlindung dengan Allah S.W.T agar kamu tidak menemui zaman itu. 5 perkara itu ialah:


[1] Bermaharajalela perbuatan zina pada suatu kaum sehingga mereka berani secara terang-terang melakukannya melainkan akan ditimpa penyakit Taun yang merebak dengan cepat dan mereka akan ditimpa penyakit-penyakit yang belum pernah menimpa umat-umat yang lain.


[2] Mereka mengurangi sukatan atau timbangan melainkan mereka akan diuji dengan kemarau panjang dan kesulitan dalam mencari rezeki serta berhadapan dengan kezaliman daripada kalangan pemimpin mereka.


[3] Menahan/tidak mengeluarkan zakat harta benda melainkan ditahan juga untuk mereka air hujan dari langit. Jika tiada binatang yang hidup di muka bumi ini nescaya mereka tidak diberikan hujan oleh Allah S.W.T.


[4] Menyalahi akan janji Allah S.W.T dan rasulNya melainkan Allah S.W.T akan menurunkan kepada mereka musuh yang akan merampas sebahagian daripada apa yang ada di tangan mereka.


[5] Dan apabila pemimpin-pemimpin tidak melaksanakan hukum Allah S.W.T yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan utama maka Allah S.W.T akan menjadikan bencana di kalangan mereka sendiri.


Imam Ibrahim bin A’zam r.a. salah seorang ulama kufah (wafat: 164 hijrah) pernah didatangi oleh seorang hamba Allah dan berkata:

“Wahai Aba Ishak (gelaran Imam Ibrahim) aku suka melakukan maksiat, tolong berikan aku nasihat”

Imam Ibrahim berkata:

“Jika kamu mampu melakukan lima syarat ini, maka kamu boleh melakukan maksiat”

Sunday, April 24, 2011

Subuh Yang Terakhir

Bismillah


Bilakah kali yang terakhir kau ucapkan sayang
pada insan yang setia berkongsi susah dan senang
Luahkan isi hati, andainya sudah ditakdir
Tadi subuh yang terakhir

Bila berdekatan kadangnya makin kita leka
Bila bejauhan barulah merindu didada
Selagi berkesempatan ucapkan terima kasih
Andai esok takkan hadir

Tika terkasar bahasa mungkin ada yang terasa
Tapi tak kedengaran rintihan kerna sayangkan dirimu
Namun di hati mampukah dilupakan
Rayulah kemaafan
Jangan sebelum nyawa dipulangkan

Bilakah kali yang terakhir kau kucupi pipi
Ayah bonda yang tak mungkin kau terbalas budi
Tunjukkanlah syukurmu bertuahnya kau dilahir
Andai esok takkan hadir

Tika terkasar bahasa mungkin ada yang terasa
Tapi tak kedengaran rintihan kerna sayangkan dirimu
Namun di hati mampukah dilupakan
Rayulah kemaafan
Jangan sebelum nyawa dipulangkan

Lihatlah saja isterimu berkorban separuh nyawa
Demi menjamin kebahagian anak dan suami tercinta
Buktikan padanya pilihan jodohmu tepat
Sebelum semua terlewat

Lafazkan rasa cinta...
andainya sudah ditakdir
Tadi subuh yang terakhir

Friday, March 25, 2011

Amalan Yang Dibawa Selepas Mati

Bismillah

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya." (Hadith Sahih - Riwayat Imam Ahmad)

Pertama : "Sedekah jariah" ialah harta benda yang diwaqafkan kerana Allah Taala, seperti:

(1) Mewaqafkan sebuah kebun bersama hasil tanamannya untuk kebajikan umum. Atau mewaqafkan sebidang tanah untuk menjadi tapak masjid, surau, rumah anak yatim, madrasah, sekolah dan sebagainya.

(2) Mendirikan - atau berkhairat ala kadarnya untuk mendirikan masjid surau, rumah anak yatim, madrasah, sekolah dan sebagainya.

(3) Mendirikan rumah waqaf untuk kaum kerabat sahaja atau umum untuk orang-orang miskin yang memerlukan tempat berteduh atau untuk disewakan dan hasilnya dikhairatkan untuk kebajikan umum.

(4) Mendirikan rumah "musafir khanah" untuk persinggahan orang-orang musafir yang memerlukannya.

(5) Dan lain-lain lagi yang termasuk dalam amalan yang diredhai Allah seperti mendirikan hospital dan kutub khanah, mencetak al-Qur'an dan kitab-kitab Islam serta buka-buka pengetahuan yang berguna dan sebagainya.

Amalan "waqaf" dalam Islam ini telah bermula semenjak zaman Rasulullah s.a.w.(3) dan telah berkembang di negara-negara Islam hingga hari ini dan seterusnya, malah ada yang datang membentuk "Kementerian Waqaf di negara masing-masing.

Selagi harta benda yang diwaqafkan itu masih wujud dan dinikmati faedahnya olah umum maka tuan punya harta itu akan mendapat pahalanya berterusan semasa ia hidup dan sesudah ia mati.

Kedua: "Ilmu yang berguna atau bermanfaat kepada orang lain," yang tersebut dalam hadith ini ialah ilmu yang berhubung dengan agama Islam secara khusus dan juga yang berhubung dengan kemajuan di dunia secara umum, sama ada melalui syarahannya kepada murid-muridnya dan orang ramai, atau melalui kitab-kitab dan buku-buku karangannya.

Selagi ilmu yang diajarkannya atau kitab-kitab dan buku-buku karangannya masih wujud dan dinikmati faedahnya oleh umum maka ia akan mendapat pahalanya berterusan semasa ia hidup dan sesudah ia mati.

Ketiga: "Anaknya yang soleh yang berdoa untuknya"

Doa anak kepada kedua ibu bapanya, sama ada anak itu orang yang soleh atau sebaliknya adalah baik dan berguna. Tetapi doa anak yang soleh lebih diharap tentang makbulnya.

Sebab itulah Rasulullah s.a.w. menarik perhatian tentang kelebihan anak yang soleh dalam hadithnya ini, supaya ibu bapa mendidik anak-anak masing-masing dengan sebaik-baiknya sehingga anak itu menjadi orang yang berjaya di dunia dan berjaya di akhirat.

Serentak dengan itu kedua ibu bapa akan mendapat rahmat disebabkan usahanya mendidik anak-anaknya dengan sebaik-baiknya dan mendapat rahmat pula disebabkan doa anaknya yang soleh itu.

Dipetik dari http://tazkirah.yolasite.com/tazkirah.php

Thursday, February 3, 2011

Maher Zain : InsyaAllah (Malay Version)


Andainya kau rasa tak berupaya
Hidup sendirian tiada pembela
Segalanya suram
Bagai malam yang kelam
Tiada bantuan tiada tujuan
Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu

Chorus

Insya Allah Insya Allah Insya Allah
Ada jalannya
Insya Allah Insya Allah Insya Allah
Ada jalannya

Andainya dosamu berulang lagi
Bagai tiada ruang untuk kembali
Dikau keliru atas kesilapan lalu
Membelenggu hati dan fikiranmu
Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu

Ulang Chorus

Kembalilah
Kepada Yang Esa
Yakin padaNya
Panjatkanlah doa
Oh Ya Allah
Pimpinlah daku dari tersasar
Tunjukkan daku ke jalan yang benar
Jalan yang benar
Jalan yang benar
Jalan yang benar

Sunday, January 23, 2011

SYAHADATUL HAQ


Bismillah

Alhamdulillah, hujung minggu ni(22-23 Januari 2011), Allah telah mengurniakan masa untuk mendengar tentang Syahadatul Haq(SH) di Serdang bersama2 ikhwah dari IPGKBA, UPM, UNiKL, KPTM dll. SH ini telah disampaikan oleh Akhi Adam Effendy (baru blk dari UK).

Apa itu Syahadatul Haq?
Pernahkah anda mendengar tentang Syahadatul Haq?
Rasenye ramai yg dah dengar tentang kalimah ini cume xtau or xprasan yang selalu disebut2 itu adalah SH. Kalimah tersebut ialah :


Maksudnya : "Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan selain Allah, dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad pesuruh Allah."

Dari segi bahasa ;

Syahadah- penyaksian
Al-Haq - kebenaran
So, Syahadatul Haq(SH) = "Penyaksian Terhadap Kebenaran"


SH bermaksud pengakuan sebenar bahawa tiada Tuhan yang layak disembah selain Allah dan Muhammad adalah utusan Allah. Seruan ini dikemukakan oleh Sayyid Abu al-A’la al-Maududi seorang ‘alim, malah seorang pemikir Islam kontemporari yang terulung serta pengasas al-Jama’ah al-Islamiyyah di Benua India. Seruan ini menjelaskan kepada masyarakat tentang dakwah islamiyyah.


“Syahadah Al-Haq” bukan sekadar mengimani kewujudan Allah, malaikatNya, kitabNya, rasulNya dan hari akhirat, malah tanggungjawab syahadah ini juga tidak cukup setakat mendirikan sembahyang, puasa, zakat dan haji. Syahadah ini hanya terlaksana apabila orang-orang yang beriman menyampaikan kalimah hak ke seluruh bangsa manusia dalam bentuk amal soleh, akhlak yang terpuji dan pemerintahan yang adil. Ringkasnya, kita perlu melaksankan tanggungjawab untuk menyampaikan kebenaran.


Walaupun kita telah menunaikan semua kewajipan fardu, kita masih belum dikira sebagai melaksanakan dan membuat penyaksian terhadap kebenaran syahadah kita, selagi mana kita tidak MENYAMPAIKAN penyaksian kebenaran kita kepada umat manusia, yakni menyampaikan risalah Islam, atau dalam erti kata yang lain, MELAKSANAKAN DAKWAH dan menjadi Da'ie !


Sebenarnya apabila kita mengakui Allah sebagai tuhan dan Islam sebagai agama kemudian kita lafazkan syahadah yang sebenar (Pengakuan Bahawa Tiada Tuhan yang Layak Disembah Selain Allah dan Muhammad Adalah Utusan Allah), kita sepatutnya merasai tanggungjawab yang perlu kita laksanakan sebaik sahaja kita melafazkan syahadah ini.

Tanggungjawab ini ialah kita melaksanakan di hadapan seluruh alam ini segala hak Syahadah Al-Haq (Pengakuan Bahawa Tiada Tuhan yang Layak Disembah Selain Allah dan Muhammad Adalah Utusan Allah) yang kita imani dan kita akui sebagai agama kita.

Hak syahadah ini perlu dilaksanakan dengan cara kita menyampaikan kalimah hak ini ke seluruh bangsa manusia, melalui amalan soleh yang kita lakukan, melalui akhlak terpuji yang kita miliki serta melalui pemerintahan kita yang adil dan betul supaya pada hari di mana segala saksi bangkit menyatakan penyaksian mereka, semua manusia tunduk di bawah hujah Allah dan mereka tidak dapat menafikan bahawa dakwah para nabi dan kalimah hak ini telah sampai ke gegendang telinga mereka. Allah Taala berfirman:

وَكَذَٲلِكَ جَعَلۡنَـٰكُمۡ أُمَّةً۬ وَسَطً۬ا لِّتَڪُونُواْ شُہَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِ وَيَكُونَ ٱلرَّسُولُ عَلَيۡكُمۡ شَهِيدً۬ا‌ۗ

Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus), Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad)satu umat pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang yang membenarkan kebenaran perbuatan kamu.(Al-Baqarah:143)

Kalimah ummatan wasato atau umat pertengahan merujuk kepada tugas kita untuk menyampaikan dakwah ke seluruh manusia. Rasul menjadi saksi di atas segala perbuatan kita. Kita sebagai umat pertengahan perlu menyambung tugas dakwah Rasulullah dan kita menjadi saksi di atas segala perbuatan manusia lain.


Sebenarnya,

Besar x tanggungjawab kita?

Adakah kita telah melaksanakannya?

Kita tidak boleh berpeluk tubuh dan berdiam diri sahaja tanpa memikirkan dan melaksanakan tanggungjawab yang penting ini.


Bagaimana pula jika kita menolak atau menyembunyikan syahadah ini?
Allah SWT berfirman :

وَمَنۡ أَظۡلَمُ مِمَّن كَتَمَ شَهَـٰدَةً عِندَهُ ۥ مِنَ ٱللَّهِ‌ۗ

Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) yang telah diberikan Allah kepadanya? (AlBaqarah (2:140)

Lihatlah kaum Yahudi yang telah dianugerahkan takhta syahadah ini sebelum kita. Malangnya ada kala mereka menyembunyikan syahadah ini dan ada kalanya mereka mengakui kebenaran syahadah ini, menurut kemahuan mereka yang berniat jahat. Malahan mereka tenggelam dalam kezaliman. Akhirnya segala amalan dan syahadah mereka digunakan bagi menegakkan kepalsuan dan menidakkan kebenaran. Justeru itu mereka layak menerima laknat selama-lamanya. Oleh itu mereka ditimpa kehinaan dan kepapaan, dan sudah sepatutnya mereka menerima kemurkaan Allah sebagaimana dinyatakan sendiri oleh wahyu Allah.

Mereka adalah golongan yang engkar kepada untuk memikul beban dakwah ini tanggungjawab untuk menyampaikan kebenaran.

Satu analogi yang boleh kita lihat dalam perihal menyembunyikan kebenaran ini;

Pn A menyaksikan satu kemalagan jalan raya diantara seorang perempuan yang mengandung dengan sebuah kereta. pemandu kereta itu melarikan diri. di sini Pn A merupakan saksi di atas kejadian tersebut. apakah akan berlaku kepada perempuan mengandung itu sekiranya Pn. A menyembunyikan kebenaran?Adakah nasib perempuan mengandung itu akan terbela?

Begitu juga dengan kita, sekiranya kita terus menyembunyikan kebenaran ini, manusia lain akan sentiasa berada di dalam kesesatan dan kerugian..

Maksud syahadah (Pengakuan Bahawa Tiada Tuhan yang Layak Disembah Selain Allah dan Muhammad Adalah Utusan Allah) yang diletakkan ke bahu kita selepas ketiadaan Nabi Muhammad s.a.w. ini ialah kita menjelaskan kepada seluruh manusia tentang kebenaran yang nyata ini dan kita bimbing mereka untuk melalui satu-satunya jalan yang menghubungkan mereka ke arah kebahagiaan di dunia dan akhirat. Kita tunjukkan kepada mereka pendekatan sebenar yang telah ditunjukkan oleh Allah, kita tunjukkan segala petunjuk dan arah tujunya yang merupakan satu-satunya pendekatan yang betul dan diredai oleh Allah. Satu-satunya pendekatan yang akan membawa kebahagiaan kepada seluruh manusia.

Sumber: Syahadah Al-Haq-Penyaksian Terhadap Kebenaran (Sheikh Abul Al-A'la Al-Maududi)

Monday, January 3, 2011

Mukhayyam Perdana 2010

Bismillah


Para Peserta


Serba sedikit tentang program ini...

Tarikh : 30/12/2010 - 2/1/2011

Tempat : Gunung Nuang, Selangor


Info Gunung Nuang
>>>From: wikipedia

Mount Nuang (Gunung Nuang) is located in Malaysia with the height of 1,493 metres (4,898 ft). Its peak borders Pahang dan Selangor state. The mountain itself is the highest point in Selangor and part of the Titiwangsa Mountains.

There are three hiking routes to the peak and all of them were built by Malaysian Department of Wildlife and National Parks. Two of them start in Selangor; one at Kuala Pangsoon in Hulu Langat and another at Kampung Kemensah in Gombak. The third path originates from Bukit Tinggi in Bentong, Pahang. Genting Highlands is visible at night from the peak.


Objektif Program:

1. Tarbiyah

2. Roh Pemuda

3. Ukhuwwah

4. Tafakkur Alam


>>>Insyaallah ana ingin berkongsi serba sedikit apa yang ana dapat daripada program Mukhayyam Perdana ini.

Program ini bermula pada 30hb. Kami berkumpul di Pejabat JIM Serdang. Seperti biasa, program dimulakan dengan sesi TA'RUF. Alhamdulillah dapat mengenali IKHWAH2 daripada pelbagai IPT/IPTS spt UNIM,KPJ,UPM,IPGKBA.

Jam 5 a.m 31/12/2010, kami berqiamullai di sebuah surau. Selepas solat subuh & membaca al-Mathurat, kami mendengar sedikit perkongsian/tazkirah daripada Akhi Faiz Fahmi.

Lepas solat Jumaat, kami bertolak ke Tapak Perkhemahan. Perjalanan dari pintu masuk Gunung Nuang ke Base Camp mengambil masa kira-kira 3 jam (3.45pm-6.45pm). Kami segera memasang khemah dan menghidupkan api. Kemudian kami menguruskan diri untuk solat Maghrib berjamaah. Setelah solat Isya', kami mendengar sedikit tazkirah. Kemudian kami mengisi perut kosong dengan 5 keping roti + 1 cawan teh.

Jam 11 malam, kami dikehendaki tidur. Giliran berjaga malam sudah dibahagikan. Ana dikehendaki berjaga pada jam 1.00 am - 2.00 am. bersama Rin. Walaupun agak susah untuk bangun, tetapi demi amanah ana menguatkan semangat untuk menjalankan "hirosoh".

Pada 1/1/11, seperti biasa kami berqiamullai pada jam 5am diikuti solat subuh, al-Mathurat, tazkirah & persiapan diri(makan,mandi dll).

Tepat jam 10.45 am, kami meneruskan perjalanan untuk menawan Gunung Nuang. Kami berhenti di Kem Pacat lebih kurang pada jam 12.30 t/hari - 1.30 pm untuk makan + tidur sekejap + menunaikan solat jamak zohor + asar.

Perjalanan diteruskan lagi walaupun badan masih letih. Di Kem Pengasih, kami berhenti seketika untuk berehat +makan + minum. Kemudian, kami meneruskan pendakian hingga ke puncak gunung. Akhirnya pada jam 4.44pm (1.1.11), semua peserta telah berjaya sampai di puncak gunung ini (Paling awal sampai jam 4.15pm). Ana adalah antara peserta yang terawal sampai. Anyway, TAHNIAH kepada semua. Berkat sokongan + semangat UKHUWAH, semua berjaya menawan gunung yang tertinggi di Selangor.

Setelah menikmati keindahan alam ciptaan Allah di puncak gunung, pada jam 5pm, kami mula menuruni semula gunung untuk balik ke Base Camp. Kami menuruni dengan penuh hati-hati kerana laluan agak licin & merbahaya setelah hujan turun lebih kurang 15minit. Kami berkumpul di Kem Pacat sementara menunggu Ikhwah yang belum sampai.

Setelah semua sampai di Kem Pacat, pada jam 7.10 pm kami meneruskan perjalanan ke Base Camp. Kali ini, perjalanan bertambah sukar kerana menuruni gunung pada waktu malam. Nasib baik majoriti peserta membawa lampu suluh. Walau bagaimanapun, berkat kesabaran & semangat ukhuwah, kami tiba di Base Camp pada jam 10.30 pm.

Kemudian, kami mengisi perut yang tersangat lapar dengan nasi impit + daging rebus. Untuk pengetahuan, semasa mendaki kami hanya membawa sibiji pisang + sebiji telur + sebungus roti + sebotol air + minuman&makanan penambah tenaga. Selepas itu, kami menunaikan solat jamak Isyak & Maghrib + Al-Mathurat.Then................SLEEP. (Hirosoh spt biasa)

Pada jam 5am,(2/1/11), spt biasa....Qiamullai + Solat Subuh + Al-Mathurat + Tazkirah. Kami diberikan masa untuk mandi+makan+persiapan diri sehingga jam 9.10 am. Selepas itu, kami mengemaskan khemah + membersihkan tapak perkhemahan. Jam 10.50am, kami mula turun ke tempat parking kereta & sampai pada jam 12.30 t/hari.

Ya Allah, Kuatkanlah Ukhuwah antara kami...

Ya Allah, Tetapkanlah diriku dalam IMAN & ISLAM...

Ya Allah, Jadikanlah aku termasuk dalam golongan yang diREDHAI & diRAHMATI olehMU...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...